Hoppa till innehåll

Vet du om att du har rätt till ersättning vid försenat flyg

Fler och fler av oss svenskar börjar känna till det här med att vi har rätt till ersättning om vårt flyg är försenat eller om det blir strejk. De senaste årens många flygstrejker har lett till ett högre medvetande hos oss passagerare. För de flesta ligger till exempel SAS-strejken i slutet på april i år färskt i minnet. 

Men det kan fortfarande kännas bökigt – och framför allt tidskrävande att försöka få ut sin ersättning. Var ska en ens börja? Och vem vill liksom hålla på och stångas med en kundtjänst när du istället kan sitta på stranden och sippa på en kokosnöt? Typ ingen!

Då finns det hjälp att använda sig av. Airhelp är ett företag som tar den där jobbiga fajten med flygbolaget så att du slipper. Låter det för bra för att vara sant? Det ligger inget fuffens bakom. Airhelp startades 2013 av danske Henrik Zillmer som själv hade upplevt en jobbig flygförsening. De har idag över 700 anställda och är inte rädda för att ta flygbolag till rättegång om det skulle krävas.

LÄS MER: Så är det att vara digital nomad >>

Under åren de varit verksamma har de hjälpt över 13 miljoner passagerare. Och det är givetvis ingen hemlighet att det kostar att använda sig av deras tjänst. Kostnaden dras på den ersättning du får från flygbolaget. Priset skiljer sig lite beroende på hur lång försening du haft och hur mycket som betalas ut. Men mellan tummen och pekfingret hamnar det någonstans kring 25 %.

Och det kan det väl vara värt tänker jag, om man nu inte känner för att ta fajten själv. Skulle du ändå vilja göra det, då går det att få hjälp av Konsumentverket. Men det kan bli en väldans massa väntande i flygbolagets telefonköer och mailade fram och tillbaka. Airhelp gör allt detta åt dig, skulle det sedan visa sig att du inte får någon ersättning av flygbolaget – ja då kostar det heller ingenting för dig.

LÄS MER: ”Jag jobbar inte – jag simmar med fiskar hela vintern” >>

Att vi har rätt till ersättning från flygbolagen kan vi tacka EU för. Den här rättigheten har varit en förordning sedan 2004. För att du ska få ersättning finns det vissa krav som ska vara uppfyllda.

Här är checklistan för att se om du har rätt till ersättning vid försening:

  • Ditt plan ankom till slutdestination mer än tre timmar för sent
  • Du checkade in minst 45 minute före avgång
  • Förseningen inträffade under de senaste tre åren
  • Förseningen anses vara flygbolagets fel
  • Flyget avgick från en flygplats inom EU
  • Flyget landade på en flygplats inom EU (då är det ett krav att flygbolaget har sitt huvudkontor inom EU)

Om du till exempel drabbades av tidigare nämnda SAS-strejk har du rätt till ersättning om du blev mer än tre timmar försenad och att ditt flyg ställdes in med mindre än 14 dagar till avgång. Den ersättningen kan du fortfarande utkräva.

Lycka till! Och så håller vi förstås tummarna för att det inte blir några förseningar framöver.