INNEHÅLLER ANNONSLÄNK
Hur mycket koll har du på alla regler och rättigheter när du flyger? Det är inte många som har det. Det finstilta som man kanske borde läsa orkar man oftast inte läsa. Visste du att du har rätt till ersättning vid försenat flyg?
Men vem orkar böka och bråka med ett flygbolag för att få ersättning? Det kostar ofta mer i ork och energi än det smakar. För snart 10 år sedan startade en kille som heter Philip sajten Flightright just efter att han haft ett försenat flyg. Sedan dess har Flighright bökat och bråkat med flygbolag för andras räkning. Först bråkade flygbolagen och gjorde sig otillgängliga, men efter att Flighright vunnit flera av målen i domstol har de stora flygbolagsjättarna sakta börjat acceptera att Flightright inte kommer ge sig.
Så om du har ett försenat flyg och inte orkar bråka med flygbolaget kan Flighright vara din hjälp.
Den här checklistan har Flightright själva tagit fram. Den visar snabbt och kortfattat om du har rätt till ersättning.
- Du anländer till slutdestinationen med mer än 3 timmars försening.
- Du har checkat in i tid (i allmänhet senast 45 minuter innan avgång).
- Flygstörningen skedde inom de senaste 10 åren.
- Flygbolaget är ansvarigt för förseningen (dvs. tekniska problem eller sjuk besättning).
- Flyget lyfte inom EU (gäller för alla flygbolag) eller landade inom EU (förbehållet att flygbolaget har sitt säte i ett EU-land).
- Flygbolaget redan har givit dig mat, förfriskningar eller resekuponger. Detta har ingen påverkan på ditt ersättningskrav.
Jag själv har lyckligtvis inte drabbats av en försening med rätt till ersättning sedan jag upptäckte Flightright. Men om det händer kommer jag använda mig av dem utan tvekan.