Hoppa till innehåll

Flightright hjälper dig att få ersättning för försenade flyg

SPONSRAT INLÄGG


 

De flesta vet att det går att få ut pengar som ersättning om ens flyg är försenat. Men det kan vara både krångligt, bökigt och jobbigt att få sin ersättning. Ofta är det svårt att ens hitta ett telefonnummer att ringa och många flygbolag väljer helt enkelt att ignorera sina kunder och trötta ut dem.

Vi är många som stått på flygplatser och varit förbannade för att vi knappt får någon information och missar nästa flyg och så vidare. Vi är många som helst skulle vilja ha ersättning för besväret. En ersättning som vi har rättighet till enligt lagar och regler som omgärdar flygbolagen.

Det är absolut möjligt att göra det själv. Men ack så mycket tid och ork som går åt till en sådan möda.

Vi alla vet ju hur svårt det är som ”den lilla människan” att få sin röst hörd där de stora elefanterna dansar så att säga. Men genom organisationer, fackförbund och på andra sätt går vi samman och lyckas på så vis hävda våra rättigheter.

I det här fallet med ersättning för flyg finns ett företag som heter ”Flightright”. De kliver in och dansar med elefanterna åt dig. Du lämnar dina detaljer om ditt försenade flyg till dem och de sköter resten. Du behöver bara vänta. Du slipper allt krångel. Skulle det ändå resultera i att du inte får ersättning kostar det dig absolut ingenting. Får du ut ersättningen från flygbolaget tar ”Flighright” en avgift på 29,75 % (inklusive moms) av det totala beloppet. Det kan det ju vara värt tänker jag. Bara för att slippa allt juridiskt och byråkratiskt krångel.

LÄS MER: Stor guide om att välja försäkringsbolag för resan >>

Den här checklistan har Flightright själva tagit fram. Den visar snabbt och kortfattat om du har rätt till ersättning.

  • Du anländer till slutdestinationen med mer än 3 timmars försening.
  • Du har checkat in i tid (i allmänhet senast 45 minuter innan avgång).
  • Flygstörningen skedde inom de senaste 10 åren.
  • Flygbolaget är ansvarigt för förseningen (dvs. tekniska problem eller sjuk besättning).
  • Flyget lyfte inom EU (gäller för alla flygbolag) eller landade inom EU (förbehållet att flygbolaget har sitt säte i ett EU-land).
  • Flygbolaget redan har givit dig mat, förfriskningar eller resekuponger. Detta har ingen påverkan på ditt ersättningskrav.

Sen jag upptäckte Flight Right har jag inte haft oturen att vara med om en så kraftig försening att jag har rätt till ersättning. Men jag kommer definitivt använda dem i framtiden då jag varken har ork, tid eller lust att ta en fajt med ett stort flygbolag.

patrikenlund