Kan jag vara försäkrad mot en terrorattack på resan? Vilka är de vanligaste misstagen på resan? Varför är försäkringsbolag så svåra att förstå? Och är dina tänder skyddade utomlands? Svaren på det och mycket mer får du i den här intervjun.
Försäkringar är ju på sätt och vis den lite tråkigare delen med planeringen av resan med avtal och regler – men ack så viktig. Jag ringde upp Madeleine Lundin som jobbar på försäkringsbolaget Europeiska ERV. Mitt anteckningsblock är fyllt av olika frågor. Några av dem är faktiskt från er läsare.
Läs min guide om att välja rätt försäkringsbolag – alla mina tips >>
Vi kör på direkt. Första frågan.
Vilka är de vanligaste misstagen svenskarna gör på resan?
– Det är att man inte tänker på att ha goda tidsmarginaler för att hinna med anslutningsflyg. Ha helst tre timmar i byte och ta en extra fika för att vara på den säkra sidan, säger Madeleine Lundin.
Hon berättar också dem vanligaste skadeanmälningarna de får in från resenärer är avbeställningar, bagage och försenade flyg.
Inte oväntat och ganska givet alltså.
Madeleine vill passa på att påpeka att alla som reser har ett eget ansvar. Att en som kund i ett försäkringsbolag inte bara kan förlita sig på att försäkringsbolaget fixar allt.
– Så fungerar det inte riktigt. Man kan jämföra med sin bilförsäkring eller vilken försäkring som helst. Har man varit oaktsam så kan ersättningen bli lägre eller helt utebli.
En annan grej som Europeiska ERV ofta märker av är att många är dåligt insatta. Madeleine menar att det är viktigt att veta vad en är skyddad för.
– Det är många som inte tänker på att riskfyllda aktiviteter som till exempel offpist eller bergsklättring utan guide inte täcks av vanliga reseförsäkringar. Det är alltid viktigt att man läser på och kontrollerar att reseförsäkringen du tänkt köpa faktiskt täcker för det du vill.
Det är ju såklart bra. Kom ihåg att alltid veta vad du täcks av.
Jag dunkar på med nästa fråga.
Varför finns egentligen självrisken? Vissa försäkringar har den och andra inte…
– Det finns flera svar på den frågan. Men för kunden är det direkt kopplat till priset på försäkringen. Antingen betalar du ett högre pris och slipper betala en självrisk om du råkar ut för något eller så betalar du mindre men får vara beredd att betala självrisken. De som har en självrisk är oftast mer försiktiga. Självrisken gör det möjligt för försäkringsbolagen att erbjuda både billiga och dyrare försäkringar så att kunden själv får välja vad som passar deras plånbok, säger Madeleine.
Alright, det är ju bra. Valmöjligheter säger en ju inte nej till liksom. Dags för nästa fråga i mitt anteckningsblock.
En fråga som är högst aktuell i dagar som dessa. Det är det här med terrorattacker. Gäller försäkringen om en på något vis blir drabbad av ett terrordåd med personliga skador eller avstängda vägar och flygplatser och så vidare. Madeleine förklarar:
– Jag kan givetvis bara svara för våra försäkringar men självklart kommer en försäkring som täcker sjukvård vara giltig oavsett om du skadat dig genom att ramla i en trappa eller i samband med ett terrordåd. Om man drabbas av terrordådet indirekt genom avstängda vägar och flygplatser och så vidare så har många av våra reseförsäkringar något som innebär att vi hjälper dig att ta dig till en säkrare plats. Det kan handla om en flygbiljett eller någon annan form av transport därifrån. Men då måste du kontakta oss först så att vi vet att du behöver hjälp.
Resandet ser annorlunda ut idag. Många unga reser ut i världen och är borta längre än ett år. Men hos de flesta försäkringsbolag går det i ett första läge bara att försäkra sig i upp till ett år.
Varför är det så egentligen?
– Det finns en mängd orsaker. Jag kan inte tala för andra försäkringsbolag, men på Europeiska ERV kan du teckna i upp till två år. Till att böra med kan du teckna ett år, sen gör vi en bedömning om vi ska godkänna ytterligare ett år, berättar Madeleine Lundin.
Något som styr över detta är Skatteverkets regler. I vissa fall kan resenärer utanför Sverige räknas som utflyttade och då blir det komplicerat med försäkringar. Madeleine rekommenderar att den som vill veta mer får kontakta berörda myndigheter.
Vi hoppar snabbt vidare till nästa ämne. En fråga som skickats in från en av er läsare.
Hur är det med akut tandvård på resan – täcks det av era försäkringar?
Madeleine säger att hon bara kan svara för Europeiska ERV och berättar:
– Om sjukdom och olycksfall ingår i försäkringen täcks även akut tandvård. Det enda vi inte täcker är bitskador, det vill säga om du biter av en bit av din tand för att du ätit något hårt.
För de som fyllt 70 och vill resa, göra långresor och kanske till och med resa i 20 år till. Finns det någon försäkring för dem?
– Vi har fler försäkringar som man kan teckna oavsett hur gammal man är.
Och slutligen kommer en fråga som jag personligen är väldigt intresserad av. Det här med att försäkringsbolag känns så krångliga och byråkratiska. Jag är inte ensam om att känna så. En känner sig väldigt liten när de stora elefanterna dansar om en säger så.
Den raka frågan ”Varför uppfattas försäkringsbolag som krångliga och byråkratiska?” har inget enkelt svar. Madeleine Lundin börjar med att berätta att hon bara kan prata för Europeiska ERV och inte för branschen i stort men säger följande:
– Vi strävar hela tiden efter uttrycka oss så enkelt och tydligt som möjligt. Men i grund och botten bygger alla försäkringar på villkor som är juridiska dokument skrivna av jurister och syftet är att beskriva hur försäkringen fungerar. När kunden har sin tolkning och dessa två synsätt möts kan det givetvis framstå som att försäkringsbolaget både är krångligt och byråkratiskt.
Madeleine poängterar att på Europeiska ERV utbildas personalen hela tiden för att kunna ge ett personligt bemötande.
Många försäkringsbolag har idag förenklade texter på sina hemsidor som sammanfattar de olika försäkringarna i korta drag för att du som kund ska få en snabb överblick. Men för att verkligen veta vad som gäller, glöm inte bort att läsa det finstilta som också alltid finns tillgängligt online.
Madeleine budskap kring det här krångliga och byråkratiska lyder kort: – Det vi vill är att undvika missförstånd, säger hon.
Det låter ju vettigt tänker jag. Kundens bästa i grund och botten. Att det är klart och tydligt på jurist-svenska vad som verkligen gäller. Men ändå känner många att det ibland är som att prata med en robot när en ringer till olika ”viktiga” kundtjänster som till exempel ett försäkringsbolag. Madeleine förklarar:
– Personalen på kundtjänst måste ibland läsa innantill för att det inte ska uppstå missförstånd och då kan det låta lite robotoriskt. Det är tråkigt att ha en besviken kund för att det har var luddigt och de inte fick någon ersättning, säger hon.
Summan av kardemumman är att det helt enkelt måste vara lite robot- aktigt här och där för att missförstånd ska undvikas. När jag grubblar på det så låter det ju klokt, tycker jag.
Europeiska ERV har också något de kallas för Euro-Center. Lokala kontor runt om i världen: Australien, Thailand, Kina, USA och Brasilien för att nämna några. Det gör ju allt såklart lite enklare och vägen mellan kund och försäkringsbolag lite kortare. Tillgänglighet och närhet. Och för att kunden ska känna sig trygg och få hjälp på plats om något händer.
– Personalen som arbetar där talar förutom engelska även det lokala språket och några kontor har även personal som talar något av de skandinaviska språken (svenska, danska, norska). Alla servicekontor har stor lokalkännedom och ett brett nätverk av rekommenderade läkare, sjukhus och tandläkare, berättar Madeleine.
Till sist Madeleine, vad är ditt tips till alla resenärer?
– Se över det reseskydd du har idag och se till att vara försäkrad under hela din resa. Det bästa är att ordna med allt detta innan du reser ut så du kan fokusera på upplevelsen och ditt äventyr.