Alarmet ringer 04.20. Jag är både trött och exalterad på samma gång. 40 minuter senare avgår båten. Lite snooz men sen måste vi upp och hoppa.
Från vårt boende är det 1,5 kilometer till båten, vi är för trötta för att gå med tunga ryggsäckar och bokar en taxi för totalt 6 000 kyat (cirka 44 kronor) vilket är ett fett överpris för den korta sträckan. Som tur är så är vi fyra som delar.
Det är fortfarande kolmörkt när vi visar upp våra biljetter till en kvinna som står på den leriga flodbanken. Här finns ingen kaj eller brygga. Vi får balansera ombord på båten via en landgång bestående av två träplankor.
Båten är riktigt trevlig med två våningar. På den övre våningen är bakre delen utan tak så vi kan sitta i solen om vi vill. Vi slår oss ner på övervåningen under taket i sköna bambustolar med fjädrande nackstöd. På nedre våningen finns fällbara komfortabla lädersäten.
Biljetten kostar 41 000 Kyat (cirka 300 kronor). Ett pris som enligt vår snabba research i Bagan verkar vara standard och icke prutbart. Priset ges hos de flesta ställen i amerikanska dollar och är 32 dollar. I det ingår fritt buteljerat vatten, frukost, lunch och ett litet snack på eftermiddagen.
Det går att ta buss till Mandalay från Bagan. Men vi vill göra båtresan som en upplevelse. Jag älskar att åka förbi landskapet i sakta mak och se de lokala byarna längs vägen.
Superhungriga och utan någon medtagen matsäck (misstag!) gör frukosten på båten oss lite besvikna. Vi får en liten kartong med ett kokt ägg, en banan, en croissant och någon form av söt liten fralla. Det är allt. Nästa mål mat, lunchen, serveras 11.30.
Vi lämnar enligt tidtabell vid 05.30 och beräknas vara framme cirka 12 timmar senare.
Första timmen ser vi såklart ingenting innan solen har gått upp men sedan avslöjas det platta flodfanskapet omkring oss. Det är väldigt platt. Vi ser inte ens berg i horisonten. Men det är vackert med alla kontraster. Den bruna flodens vatten mot dem gröna träden och fälten och den blåa himlen.
Ju längre dagen går passerar vi fler och fler burmeser som är ute i sina små fiskebåtar, vi passerar också större bogserbåtar som puttar stora pråmar framför sig med lastcontainrar eller gigantiska trästockar.
Vi passerar flera vackra brobyggen, troligtvis ett resultat av britternas kolonialtid när både vägar och järnvägar byggdes genom landet.
I sakta mak fortsätter dagen så. Landskapet ändras inte drastiskt tills de sista timmarna då vi börjar se fler berg och kullar och när vi närmar oss Mandalay dyker det upp mängder med tempel på kullar och pagodas längs flodbanken.
Lunchen får en femma av en femma. Väl tilltagen portion av ris med någon form av kyckling curry och till det stekta grönsaker.
Andra plus i kanten är att:
- Personalen ombord, som bara består av män, är supertrevliga.
- Vi kommer fram en och en halv timme tidigare än tidtabell.
För dig som tycker transport mellan platser är en del av din resa rekommenderar jag verkligen att spendera lite mer pengar för att ta båten. Vill du bara komma fram? Ta bussen som tar kortare tid.
I morgon ska vi ut och upptäcka Mandalay. Burmas andra största stad efter Yangon. Hörs då!
Missa ingenting från Patriks resa genom Burma – gilla Ett annat liv på Facebook: